Xerxes

Den stjärnspäckade barockoperan "Xerxes” gjorde hösten 2014 succé på Artipelag i Stockholm. Den hyllades i media och kallades “sällsynt elegant komedi” (Aftonbladet), “läckert in i minsta kroppsknyck” (DN) och “finlir i världsklass” (Kulturnyheterna).

Med “Xerxes” fick den svenska publiken för första gången på många år chansen att se tre av våra största operastjärnor tillsammans på en och samma scen: Malena Ernman, Loa Falkman och Kerstin Avemo. Dessutom medverkade en av Sveriges främsta regissörer, världens ledande barockorkester och en av barockmusikens största dirigenter. “Xerxes” var inte bara ett unikt samarbete mellan Frankrike och Sverige, utan även ett unikt möte mellan den tidiga klassiska musiken och den moderna konsten. Våren 2015 stärktes det fransk-svenska samarbetet ytterligare genom att l’Opéra Royale samproducerade föreställningen i Paris på spektakulära Château de Versailles.

I den övriga ensemblen ingick den australiensiska countertenoren David Hansen, den svenska sopranen Hanna Husáhr, den tyska mezzosopranen Ivonne Fuchs, den danska basen Jakob Zettner, den svenska sopranen Cathrine Setterberg och dansaren och koreografen Sara Larsson Fryxell. Scenograf var John Engberg. För regin stod Orionteaterns konstnärliga ledare och teaterchef Lars Rudolfsson, som belönades med Expressens teaterpris 2013. Han har tidigare bland annat regisserat succéer som “Kristina från Duvemåla” (1995) och "Hjälp sökes” (2013). Musiken i "Xerxes” framfördes av en av världens främsta barockorkestrar – Ensemble Matheus. Dirigent var deras konstnärliga ledare Jean-Christophe Spinosi, som vunnit en lång rad internationella utmärkelser och priser.

Medverkande
Xerxes - Malena Ernman
Elviro - Loa Falkman
Atalanta - Kerstin Avemo
Arsamene - David Hansen
Romilda - Hanna Husáhr
Amastre - Ivonne Fuchs
Ariodate - Jakob Zettner
Dans & koreografi - Sara Larsson Fryxell
Kör - Susanna Sundberg och Cathrine Setterberg
Orkester - Ensemble Matheus
Dirigent - Jean-Christophe Spinosi
Regissör - Lars Rudolfsson
Scenograf - John Engberg
Ljusdesign - Anders Rosenquist
Kostymdesign - Kersti Rudolfsson Vitali

Producenter var Blixten & Co och Northern Grace AB.

 

Pressröster om Xerxes

“FINLIR I VÄRLDSKLASS”
”KNASIGT, VIRTUOST, SPIRITUELLT OCH IBLAND FULLSTÄNDIGT HÄPNADSVÄCKANDE”
KULTURNYHETERNA

“SÄLLSYNT ELEGANT KOMEDI” (RUBRIKEN)
“MED MIMIK, UNDERFUNDIGT SPEL MELLAN ALLA UTSÖKTA RÖSTER OCH DEN FANTASTISKA ORKESTERN, FÅR SÅ STOCKHOLM - OCH RIMLIGEN ANDRA DELAR AV LANDET - ÄNTLIGEN TA DEL AV HUR BAROCKOPERA SKA LÅTA”
AFTONBLADET

“LÄCKERT IN I MINSTA KROPPSKNYCK” (RUBRIKEN)
“ETT NYTÄNKANDE UTÖVER DET VANLIGA”
“SOFISTIKERAT” ELLER “KÄRLEKSKARUSELLEN GENOMSYRAS AV SOFISTIKERAT KOMISKA EFFEKTER”
“LÄCKER “XERXES””
DN

“EN FEEL-GOOD-UPPSÄTTNING”
“MALENA ERNMAN OCH DAVID HANSEN GÖR ”XERXES” VÄRD EN RESA TILL VÄRMDÖ”
SVD

“DET ÄR INTE BARA "OPERAROLIGT" UTAN ROLIGT PÅ RIKTIGT”
“HÄR SPRUDLAR DET AV SPELLUST OCH HUMOR”
“EN RIKTIGT LYCKAD FÖRESTÄLLNING DÄR SKÅDESPEL OCH SÅNG ÄR LIKVÄRDIGA”
“DET FLÖRTAS, DET UMGÅS ÖVER DIKESKANTEN, DET JAMMAS OCH SPEXAS”
EXPRESSEN

“CALDO SUCCESSO”
GDM 

 

Om Xerxes
Georg Friedrich Händels opera från 1738 är full av intriger, missförstånd, maktkamp och kärleksförvecklingar. Titelrollen var från början en Castrat-roll men spelas idag vanligen av en kvinna. “Xerxes” innehåller en av operavärldens mest kända arior, “Ombra Mai Fu”, men det är inte bara den vackra musiken som har bidragit till “Xerxes” stora popularitet utan också det faktum att den bitvis är skriven som en komedi. Komik var ovanligt inom den tidiga operakonsten och rollkaraktären Elviro (Loa Falkman) är en så kallad solitär – det är den enda komiska rollen som Händel någonsin skrev. 

Om barockopera
Sedan över 20 år tillbaka har barockoperan varit en självklar del av den moderna centraleuropeiska scenkonsten. Med sin lekfulla enkelhet, sitt naturliga uttryck och sin sceniska öppenhet så har den blivit en bro mellan opera och teater. Det musikaliska språket är lika omfattande och exklusivt som det är enkelt och melodiöst.  

Om Artipelag
Artipelag är en internationell mötesplats för konst. Konsthallen ligger vackert intill vattnet i Stockholms skärgård, bara 20 minuter från city. Det går att ta sig till Artipelag med buss och båt och där finns en parkering med plats för 350 bilar. Besöksadressen är Artipelagstigen 1, Gustavsberg.